snip_20200501200545.png

Brussel, 29 april 2020

Meneer minister-president,

Allereerst wil La FeBeT de regering bedanken voor de afschaffing van de gewestbelasting en de toekenning van steun van € 3.000 per taxibedrijf.

Maar door de cijfers te bekijken, zijn we verrast om te zien dat u een budget van 4.500.000 € vrijmaakt, terwijl Taxi's en echte LVC's tot 2014 slechts 853 operators vertegenwoordigden, waaronder 62 LVC-operators. Vandaag, na de controversiële komst van Uber, hebben we 1.584 operators, waaronder 805 voor LVC's. Er zijn dus 731 nieuwe Uber-aangesloten LVC-operatoren die de voorbije 4 jaar een vergunning van het Gewest hebben gekregen, waarvan 221 in 2019. En dan natuurlijk niet te vergeten de + - 1.500 LVC's uit Wallonië en Vlaanderen die kriskras door de straten lopen. van de hoofdstad dag en nacht en die het lef hebben om aan het Brussels Gewest dezelfde subsidies te vragen als hun Brusselse collega's.

Dat gezegd hebbende, zijn we onszelf verschillende vragen gaan stellen. Vindt u het normaal dat het Gewest, per definitie de belastingbetaler, € 2,2 miljoen besteedt aan alle nieuwe operators die Uber in strijd met de taxireglementering op de weg zet? In ieder geval in de geest van deze zoals erkend de voormalige minister van taxi's Pascal Smet. De twee belangrijkste Franstalige partijen in uw regering, de PS en Ecolo, veroordeelden allebei de acties van Uber vóór de verkiezingen van vorig jaar krachtig. Wat zien we vandaag? De overheid geeft deze LVC-operators - en dus indirect aan Uber - € 2,2 miljoen, dat wil zeggen hetzelfde bedrag als de totale taxi-assistentie. Wat is de betekenis van deze discrete subsidie voor Uber-voertuigen? Terwijl iedereen weet dat de multinational in België geen belasting betaalt en niets om onze wetten geeft.

De voorzitter van de PS-federatie Ahmed Laaouej verklaarde luidkeels zijn weigering om bedrijven te helpen die in belastingparadijzen zijn geregistreerd! Zeer goed. Maar het helpen van Uber-chauffeurs helpt de meest karakteristieke van deze veroordeelde bedrijven om door te gaan met fraude! Het was aan Uber om deze 2,2 miljoen te betalen, niet aan de Brusselse belastingbetalers.

Als de regering haar verantwoordelijkheid had genomen en haar eigen regeringsakkoord had ingevoerd, zouden we niet in de precaire situatie verkeren die we al jaren meemaken. Door deze onfatsoenlijke subsidiebeslissing geeft u taxi's en LVC's dezelfde status, maar zonder dezelfde verplichtingen en beperkingen!

U draagt zo bij tot de wanhoop van de kiezers van ons beroep die geloofden in de toespraken ter verdediging van de openbare dienst, soms zelfs van de loontrekkenden en in elk geval van de afwijzing van een puur neoliberaal model en van de maleconomie. Zoals Elio Di Rupo vrijdag in de Echo herhaalde: "We moeten een einde maken aan het wilde kapitalisme!"

In het licht van deze financiële steun voor Uber, moeten we bedenken dat de chauffeurs werden bedrogen door nalatigheid van bepaalde afgevaardigden van uw partij die zich opstelden als officiële verdedigers van onze sector met de pretentieuze steun van een paar kwaadwillende taxibedrijven. Deze mensen met welsprekende toespraken, waar zijn ze vandaag?

Bijgevoegd zijn enkele cijfers van de evolutie onder uw wetgevende macht van bedrijven die voor Uber rijden, zodat u een realiteit beter kunt visualiseren die u lijkt te negeren.

Dit is niet onze eerste oproep aan de regering in ten minste zes maanden om in actie te komen. In de Corona-noodsituatie heb je een beslissing genomen die genereus moest zijn, maar die demagogisch en onsamenhangend is. Neem dus zonder verder uitstel een moedig, coherent initiatief en tenslotte in overeenstemming met uw woorden en zelfs uw regeringsverklaring om dit nieuwe onrecht te corrigeren. Anders zullen we verplicht zijn om in de handelingen te wijzen op een indirecte steun van de PS en Ecolo aan de multinational.

Ik kijk uit naar een snelle feedback van u, mijnheer de Minister-president, onze vriendelijke groeten

President

Ed-Denguir Khalid